Søvn og helse

Søvn og lesing

Veien til en sunn søvn skjer når vi legger hodet på puten og trekker dynen opp til ørene for å sove. Så begynner kroppen sitt indre arbeid, med enzymer, proteiner og hormoner som gjenoppretter og fornyer kropp og sjel.

Når du sover, gjenoppbygges kroppen din, og en god uforstyrret natts søvn kan gjøre underverker for dagen etter, både fysisk og mentalt.

Unngå stress

Den reaksjonen kroppen setter i gang når vi utfordres med nye utfordringer, som vi enten ikke kan eller har muligheten til å gjøre, kalles for stress. Når dette skjer vil kroppen sende advarsels signaler som kan variere fra hodepine, konsentrasjon- og fordøyelsesvansker til nedsatt sexlyst, oppgitthet og søvnløshet.

Det er utrolig usunt å bli stresset hver dag over lange perioder.

Hvis vi ikke får ro innimellom, kan den «gode» stress forvandle seg til ondt stress, angst og misbruk. Det er derfor en god ide å lære å takle sin stress.

8 tips for å unngå stress

Vi har samlet noen tips for deg, slik at du kan være bedre forberedt for å unngå stress:

  1. Sett noen klare mål for dagen og planlegg dagen din. Dette gir kontroll og skaper en oversikt.
    2. Lytt til magefølelsen din, hvis magen din nikker og halsen snurper seg sammen, er det sannsynligvis ikke på grunn av en forelskelse, men tvert imot, det kan være din intuisjon som forteller deg at du må stoppe og ta en pause.
    3. Finn noen gode og morsomme treningsformer, dette bidrar til å gi god helse og sunn trøtthet.
    4. Gi hjernen litt ekstra oksygen, sett deg på en stol eller sett deg ned, pust dypt og jevnlig i opptil 3 minutter, mens du kontrollerer pusten din. Hold fokus på det naturlige i det å trekke pusten.
    5. Gi deg tid til å ikke gjøre noe, det er sunt for kroppen, å være inaktiv i kortere perioder.
    6. Gi deg selv plass til å være deg selv, det skal være plass til å huske seg selv, også på en travel dag.
    7. Gjør humor og latter til hverdag.
    8. Pass på at du får nok søvn og god søvn.

Det er lett å lyve for seg selv og sine omgivelser og si at man kan gjøre alt, men når kroppen begynner å reagere med symptomer på stress, er det et kraftig tegn på at det er på tide å høre på kroppen sin og si ifra før man blir syk.

Det gode stresset er kortvarig og stimulerende, for eksempel når en situasjon krever flere av deg akkurat nå og deretter er problemet løst og stressfaktoren blir borte.

Stress kan føre til søvnlammelse

Søvnlammelse er begrepet for tilstanden som oppstår når du er midt mellom dyp søvn og våken tilstand.

Det beskrives ofte som en lammelse som varer fra sekunder til opptil flere minutter. For noen er denne fasen jevnlig tilbake flere ganger om natten.

Stress, uregelmessig søvnmønster og søvnmangel er risikoframkallende for søvnlammelse. Under lammelse kan personen se og høre, men man kan ikke bevege seg. Den lamme følelsen skyldes det faktum at kroppen for øyeblikket er i søvn mens underbevisstheten arbeider ved høyt trykk i den drømmende delen av hjernen.

Hvis søvnlammelsen kommer tilbake, kan det skyldes en eller flere av årsakene som er oppført nedenfor:

  • En dårlig liggestilling kan gjøre det vanskelig å puste og dette kan forårsake rastløs søvn
  • Uregelmessig søvn, unngå ettermiddagsluren som plutselig ble til 2-3 timer.
  • Hvis du har mye stress i ditt daglige liv, kan det føre til søvnlammelse.
  • Plutselig og uforutsette endringer i ens liv, dette kan skyldes dødsfall, skilsmisse eller fødsel.
  • Følelsen av manglende kontroll over sitt eget liv.
  • Forsinket døgnrytme på grunn av bruk av forstyrrende elektriske apparater i soverommet.

De fleste velfungerende mennesker opplever søvnlammelse en til tre ganger i løpet av livet, men angrepene er tilbakevendende. Med korte mellomrom kan de bli ødeleggende for deg og din familie samt dine omgivelser.

Hva er narkolepsi

Et tilhørende søvnproblem er narkolepsi, folk som lider av dette søvnproblemet er mer sannsynlig å oppleve søvnlammelse.

En av hallusinasjonene som oppstår ved narkolepsi, er synet av en gammel kvinne som prøver å kvele personen.

Det kan oppleves en innsnevring av luftveiene, kald svette og personen kan komme med angstskrik i situasjonen. Dette kan være en sterkt provoserende og en traumatisk opplevelse for personen, og i stor grad også for partneren og de andre i familien.

I de fleste tilfeller hvor de lammende hendelsene oppstår, hviler personen på ryggen, og på denne måten øker brystets vekt. Trykket som oppstår, oppfatter hjernen som pustestress.

Narkolepsi skyldes en forstyrrelse av REM-søvnen, mennesker som lider av narkolepsi beveger seg usedvanlig raskt inn i REM-søvn, symptomer som katapleksi, søvnlammelse og hypnagoge hallusinasjoner er alle forårsaket av feil i REM-søvnen.

Tilstanden begynner vanligvis i tenårene, og dette er en livsvarig tilstand som også forekommer blant yngre barn og eldre mennesker.

Narkolepsi kan ikke forverres, men du kan leve mer eller mindre uten å vite om det, hvor det sakte vil overta hverdagen og dermed påvirke hele familiemønsteret rundt de berørte.

Finn de gode sovevanene

Gode søvnvaner, et fint sovemiljø med en god seng samt en vanlig daglig rytme, med en god daglig planlegging av dagen, bidrar til å lette nervene betydelig. Om du vil forsikre deg at du finner den beste sengen for deg, bør du ta en titt på en kontinentalseng test.

Det er faktisk ikke uten grunn at man bør tenke på de gode søvnvanene hvor du legger deg rundt samme tid hver kveld, og justerer forholdene i soverommet, slik at du får en avslappende søvn.

Vær imidlertid oppmerksom på at personer med søvnproblemer ofte undervurderer hvor mye søvn de egentlig får.